Taktik

Indledning

Mange køber sig gennem turneringen og i provinserne på landkortet. Det er der absolut intet galt i, men hvis du vil ligge højt i turneringen – hver uge – kan du meget billigere kæmpe din vej gennem fjendens tropper. På den måde bibeholder du også dine vare så du kan bruge dem i anden sammenhæng.

Ulempen er at det tager tid. Det kan let tage et par timer hver dag i en turnering, så det kræver at du har tid til det eller du kan kombinere, så du tager de lette kampe (med få tab af soldater) og betaler dig fra de svære kampe, eller hvordan du nu vil fordele det. En taktik som er benyttet af flere ?

Bered dig på at det tager lidt tid at lære og at du kommer til at ”dumme” dig mange gange gennem læringsprocessen. Så det første trin i taktikken er at øves dig i de billige kampe – altså i de kampe som kommer først i en turnering (én-stjernede provinser). Træningen her, er rigtig godt givet ud – du mister ikke specielt mange tropper og samtidig kan du gøre dig fortrolig med kampvinduet og de muligheder der er her.

Jo længere du går nedad i en turnering (altså provins nummer), jo flere tropper skal du bruge – men kampene bliver ikke meget sværere at kæmpe – bare dyrere i tropper, specielt hvis du ikke har trænet ordentligt i starten.
Jo længe du går udad – altså jo flere stjerner der kommer på i dine kampe – jo sværere bliver kampene. Så langt ud (mange stjerner) og langt ned (højere turnerings provins nummer) bliver dyrt i tropper til sidst.

Som en start vil det derfor være smart at koncentrerer dig om at gå langt nedad (altså kæmpe i mange provinser – højt provinsnummer) og ikke gå længere ud af end til for eksempel to stjerner (der ligger også en masse rare VP at hente).

Du har absolut ingen mulighed for at læse dig til alt, – så du bliver nødt til at træne og teste og gøre dine egne erfaringer. Men det er også det sjove – at vinde kampe og blive bedre og bedre til det. Jeg konkurrerer nogle gange med mig selv, om at have så mange kampe som muligt med nul eller kun ganske få dræbte soldater.

Jeg giver nogle forslag til taktikker du kan forsøge dig med. Jo bedre du bliver, jo mere ”naturlige” vil de føles og du kan så begynde at kombinerer dem til din egen taktik.

Det er en forudsætning for disse taktikker, at du kender til hvilken opstilling og tropper du skal benytte, hvilket du kan se på INTRODUKTION under ”Turnering”.

Jeg bruger ordet ”tropper” om en samling af soldater, som alle er ens. Det kan f.eks. være som vist herunder:

Her stiller fjenden med 6 tropper, bestående af 4 tropper med præster (hvor der i troppen er 122 soldater), en trop med skovnymfe (med 245 soldater) og en trop med ork strateg (med 81 soldater).

Passivitet

Ofte forsøger fjenden at lokke dig til at angribe, ved at ”tilbyde” dig mulighed for at kunne angribe en af deres tropper. Men lad dig ikke lokke, for i de næste træk vil fjenden massakrerer dig uden at du kan gøre noget ved det.

Derfor kan det godt betale sig, at fjenden ikke kan angribe dig i det første træk han laver. Gå ind og smugkig, og placer dine tropper så fjenden ikke kan ramme dig. Ofte får du så også muligheden i første kamprunde (som du har), at rokerer nogle af dine tropper ud fra fjendens rækkevidde, og angribe med langtrækkende enheder som dovenfrø og morter.

Når fjenden så rykker frem i anden kamprunde, kan han kun skade dig minimalt, og efterfølgende i tredje kamprunde kan du angribe for fuld styrke. Nogle gange kan dette godt tage 5 kamprunder inden du kan angribe med fuld styrke, men til sidst vil fjenden rykke frem så du kan angribe ham.

Dette er en meget benyttet taktik, som du bør overveje i ALLE dine kampe.

Taktikken kræver at du kender fjendens muligheder for hvor mange felter han kan rykke med de enkelte enheder og fra hvilken rækkevidde han kan angribe. Det kan du se i linjen nederst i billede i kampsituationen, hvis du hviler musen over de tropper der er tale om.

 

Hvordan kan jeg bedst nedlægge modstanderens tropper?

I spillet og på mange hjemmesider, anbefales det at du bekæmper et hold tropper før du går til det næste, da der skulle være skjulte ressourcer i delvis nedkæmpede tropper. Det er ikke min erfaring. Jeg går generelt efter de af fjendens tropper der er flest af.

Hvis jeg f.eks. har 5 troppe af morterer og fjenden har 5 tropper af lette afstandsenheder (f.eks. bueskytter), så vil jeg med hver af min trop angribe en af fjendens tropper, så jeg i mit angreb har skadet alle fjendens tropper.

Når fjenden så har angrebet og det er min tur igen, så angriber jeg typisk hele tiden den trop der har flest soldater igen.

Når du har godt greb i den taktik, så ved du nogenlunde hvor mange soldater der skal være i din trop, for at det kan betale sig at angribe fjendens trop. Hvis jeg f.eks. har en trop med 100 soldater, kan det dårligt betale sig at bruge min styrke på at angribe en af fjendens tropper som måske kun har 2 soldater igen. Så udnytter jeg ikke min egen styrke til fulde.

Så jeg angriber altså der hvor jeg skader fjenden mest mulig ved at bruge hele styrken i de soldater jeg har igen i min trop.

Der er naturligvis undtagelser. Dette er typisk når fjenden har magi enheder. De kan være forbasket irriterende og påfører ikke kun tab, men forringer også mit forsvar, så de med andre tropper kan skade mig ret meget. Så magi enheder skal hurtigt elimineres, også selv om der kun er få soldater igen i en trop, så kan de påføre dig stor skade i din evne til at forsvare dig.

Elvenar Sacred PriestElvenar SorceressElvenar Banshee IIElvenar Blossom Mage II

Magiske tropper skal altid elimineres først, også selvom der kun er få soldater tilbage i troppen.

 

Prop i hullet

Ved at sonderer terrænet på kamppladsen inden du stiller dine tropper op, er at du udover tropper også kan vælge taktikker. Nogle gange er du lukket inde, og der er kun en snæver udgang. Det ser jeg som en stor fordel, hvor du ofte vinder med minimal skade.

Du placerer bare en eller to tropper, som har et godt forsvar mod fjenden, i hullet så ingen kan komme forbi. Typisk vil det være tunge nærkamp (for mennesker) som ridder, ork-kriger eller vallorisk vogter, og (for Elvere) Enter.. Så vælger du bare nogle passende afstandsenheder som kan angribe fjenden uden at blive ramt selv særlig meget. For mennesker er det ofte præster og morterer (evt. frø) du lægger indenfor indhegningen og for Elvere bueskytter og frø (evt. mare), da de kan angribe de andre i fred og ro uden selv at blive ramt. Du angriber naturligvis først dem som når ned mod din ”prop i hullet”.

Omvendt kan fjenden også være lukket inde. Igen vil afstandsenheder være at foretrække, med et par enkelte tunge nærkamp enheder, som tager dem der smutter forbi. Hvis du forsøger at komme ind i fjendens område, vil du ofte blive mødt med ”prop i hullet” taktik fra fjendens side, så det behøver du ikke, med mindre du gerne vil forhindre at fjenden kommer ud af indhegningen.

Men lad fjenden komme til dig, så du kan opstille dine tropper så du kan angribe for fuld styrke når han nærmer sig.

Dine tropper som mur

Det kan ofte godt betale sig at have en magiker med i din opstilling, da de reducerer fjendes modstand mod dine angreb. Det betyder ofte at du kan eliminere fjenden med færre tab i kampen.

Magikere har dog ikke meget modstandsdygtighed, specielt overfor lette nærkamp og lette afstands enheder, med mange af fjendens enheder vil forsøge at eliminerer dine magiske enheder så hurtigt som muligt (ligesom vi vil eliminere fjendens magikere).

Hvis du kan bruge taktikken ”prop i hullet” er det intet problem, men hvis du har en relativ åben kampplads, kan det være svært. Der må du simpelthen benytte dine andre tropper til at beskytte dine magikere, så det f.eks. er dine tunge enheder der modtager angrebet fra fjenden og ikke dine magikere.

Du gør det ved at lave en mur af dine egne tropper, som fjenden ikke kan trænge igennem, i en afstand til din magiker, så de heller ikke kan benytte tunge afstandsenheder (normalt 3 felter). Du skal bruge terrænet så godt som muligt til at lave denne beskyttelse, og så virker det som ”en prop i hullet”

 

 Hit and run

Nogle gange skal du bruge tropper der hurtigt kan skaffe dig af med f.eks. fjendens magiske tropper. Her er Kerberos (vovser) særdeles anvendelige, da de hurtigt nakker magikere og har en lang rækkevidde. Den store ulempe er dog, at vovserne hurtigt bliver nakket hvis der samtidig er tunge enheder, på slagmarken og her er tunge afstandsenheder som granitmænd (hedder vistnok stenlings) særdeles irriterende overfor vovser.

Hit and run går ud på, at du angriber magi enheder med for eksempel vovser – normalt kun ét angreb – på en måde så du angribes mindst mulig efterfølgende af tunge enheder. Herefter trækker du vovserne tilbage og de kan så beskyttes at dine egne tunge enheder. Du bruger dem først i kampen igen når der ikke er særlig mange igen af fjendens tunge enheder.

Det er en særdeles svær taktik, som kræver en del koncentration, for fjenden vil ofte sætte sin første magi enhed ud som madding, for at knuse dig i næste runde. Så taktikken er kun anvendelig hvis kampområdet tillader det (som ikke skal være helt åbent).

Du kan også anvende andre enheder, f.eks. let nærkamp, som kan klare lidt flere slag fra fjendens tunge enheder, eller du kan benytte let afstand bueskytter (altså tropper med en form for bue og pil). Disse enheder er lettere at bruge i hit and run strategien, men ikke altid lige så effektive. Men som udgangspunkt, så forsøg først med dem.

 

Kispus

Denne taktik er fin hvis du har en fjende der stiller op med tunge nærkampsenheder, specielt hvis de er langsomme og kun kan rykke to felter og angribe hvis de står i umiddelbart op af dine tropper. Der kan du benytte lette afstandsenheder, som kan angribe de tunge tropper uden selv at blive ramt. De lette afstandsenheder kan rykke så langt fra de tunge kampenheder, så de ikke kan angribe dine lette enheder – men du kan angribe dem.

Så hvis der er en blanding af magikere og tunge nærkamp, så er lette afstands enheder særdeles anvendelige, hvor du først angriber magikerne og dernæst de tunge afstandsenheder.

Det er ret sjovt at lege kispus på denne måde, for du nakke dem hele tiden fjenden uden selv at miste en eneste soldat. Men bliv ikke overmodig – de forsøger at lokke dig til at rykke, så de efter nogle omgange har dig i en fælde og kan angribe dig. Så inden du bliver overmodig, så træn taktikken ?

Du kan også med fordel lege kispus omkring en forhindring på kamppladsen, hvilket gør det næsten helt umuligt for fjenden at ramme dig.

Klemt op i hjørnet.

Nogle gange klemmer fjenden sig op i et hjørne bag forhindringer, så du kun kan angribe fjendens tropper med én af dine egne tropper. Det kan medføre store tab, specielt hvis det f.eks. er en tung afstand der klemmer sig op i et hjørne mod dine vovser eller andre lette nærkamp tropper.

Her kan du få fjenden ud af hjørnet, ved simpelthen at flygte så langt væk som muligt fra fjenden, så han ikke kan angribe dig fra hvor du står. Han vil forfølge dig, og når fjenden har trukket ud på åbent område, kan du så angribe med flere enheder og hurtigt eliminerer ham. Let og elegant.

 

 

 Angriber ikke

Nogle gange har du en trop med ganske få soldater igen (måske kun1). Den skal du ikke bruge til et angreb, da den gør minimal skade og ofte vil den blive elimineret af tropper der ”slår tilbage”. I stedet kan du sidde over med denne trop og det kan være effektivt.

Ofte – men ikke altid – vil fjenden angribe den trop selvom der kun er få soldater igen, og herved benytter fjenden ikke en masse potentielle skade som han kan påføre dig. Efterfølgende kan du så angribe fjenden, med en langt stærkere trop end hvis fjenden havde angrebet dig.

Det vil måske ikke afgøre kampen, men vil helt sikkert reducerer dine tab nu når du har vundet kampen ?

 

Madding

Fjenden benytter ofte en taktik, hvor han sætter en enhed – en madding – så du akkurat kan nå den ved at rykke dine egne tropper frem. I næste omgang kan fjenden så skade dig ret alvorligt, fordi du åbner op for at han kan ramme dig. Her vil jeg anbefale dig at benytte taktikken ”passivitet” i stedet for, da fjenden før eller senere vil angribe dig og åbne op for at du kan ramme ham.

Men f.eks. i forbindelse med ”Hit and run”, eller hvis fjenden leget kispus med dig, kan du lave en taktisk tilbagetrækning, hvor du benytter en madding – typisk en trop hvor du ikke har særlig mange soldater igen i troppen.

Når du har angrebet, vil dine tunge enheder nogle gange ikke være i stand til at ramme fjenden evt. er fjenden tunge afstandsenheder, så han rykker sig bare længere og længere væk og leget kispus med dig.

Her er det så, at din madding – en beskadiget trop som du ofre – ikke trækker sig så langt tilbage så fjenden ikke kan angribe den – men kun lige på grænsen. Samtidig trækker du maddingen ind mellem dine tunge enheder, så når fjenden angriber din madding, så kan du efterfølgende angribe fjenden – og gå tæt på ham så han ikke kan smutte væk og lege kispus senere i kampene. Så vinder du ?

Lidt som skak

Endelig er det bare et godt råd, at du skal flytte dine tropper så de ikke står i vejen for hinanden. Det lyder da meget logisk, men ofte kan det faktisk være betydningsfuldt, hvordan du rykker dine tropper. Du skal ikke bare følge spillets forslag, når du peger på en fjende som du vil angribe, men overvej om det er et godt eller dårligt ryk. For det er langtfra altid smart at følge det som inno anbefaler i kampsituationen.

Som udgangspunkt, skal du altid flytte dine tropper så du angriber fjenden, men der er naturligvis undtagelser (som ved “passivitet”) – men det er lidt som at spille skak – du skal flytte til en position hvor du hele tiden angriber fjenden eller beskytter dine egne tropper – helst begge ting på en gang 🙂

God fornøjelse

Drazi

 

 

Näheres regeln die durchführungsbestimmungen für fachpraktische https://ghostwritinghilfe.com prüfungen.

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen